nienkefreije.reismee.nl

Witte Wandelwereld

Van af kleins af aan moesten we altijd mee wandelen. Als klein kind vind je dat leuk maar als je wat ouder wordt komt er meestal wel een fase dat je dat 'saai' vindt. De afgelopen jaren gingen we altijd wel nog flink veel wandelen met z'n vijven op vakantie want dan was de natuur toch wel een stukje mooier dan het platte Nederland... En ook hier is de natuur een flink flink flink stukje mooier dan Nederland. 63 % van Oslo is bos & een bos ligt hier 5 minuten van mijn huis vandaan, dat samen zorgt voor aardig wat wandeldaagjes

Smile

Afgelopen zaterdagavond was de première van de opera waarin mijn hostmom zingt. Ik heb de generale repetitie gekeken met een slapende baby. En ondanks dat ik het wel echt heel knap vind wat alle operazanger(essen)s doen, blijft het toch niet echt bepaald m'n favoriete muziekstijl... Het beeld wat ik had van opera is totaal niet volgens verwachting. het is veel meer dan alleen een paar hoge noten zingen, ze acteren veel en ze hebben make-up en kleding zodat ze lijken op buitenaardse wezens. Het schijnen ook best wel bekende Noren te zijn. Laats was ik met iemand aan het praten en daarna liep ik door de stad met de baby en toen zag ik een poster met dezelfde man erop. De première betekent een einde aan het overdag naar de opera gaan voor repetities en een begin van het in de avond naar de opera gaan voor optredens. Ze heeft niet heel veel optredens (ong 1 per week) dus zal het werken minder worden en vooral thuis. Meestal werk ik lang geen 30 uur per week en dat zal de komende tijd waarschijnlijk alleen maar minder worden. Dus tijd genoeg over wandelingen!

Doordeweeks ziet er eigenlijk vrijwel hetzelfde uit; op de baby passen en 's middags meestal een uurtje op het oudere jongetje. Maar de weekenden zijn telkens wel heel anders. Ieren, Duitsers, Tsjechen, Nederlanders, Zuid-Afrikanen, Filipijnen en meer. Maar er mist er nog eentje in dat rijtje.. De Noren! Tja, waar ontmoet je nou echte Noren? Dat blijkt toch lastiger te zijn dan gedacht. In Oslo zitten namelijk heel veel uitwisselingsstudenten van over de hele wereld. Afgelopen zaterdag was ik in de stad met wat andere Duitse meiden en dan denk je: 'jaa, dit is een kans om Noren te ontmoeten.' Maar nee hoor weer allemaal uitwisselingsstudenten. Wel echt heel leuk om zoveel mensen te leren kennen die vanuit een ander land komen en die Noren komen vanzelf wel.

De eerste sneeuw is hier al gevallen! Het was nog niet heel veel, maar wel voldoende voor een prachtige wereld. Met de sneeuw werd het een mooi wandeldagje. We zijn ook met een groepje naar een hut gelopen in het bos. Het is hier nu ongeveer om kwart over 4 donker, dus de terugweg was in het donker. In de weekenden heb ik vooral veel mensen ontmoet en mee afgesproken. Filmavondjes, kletsavondjes maar ook een avondje pepernoten bakken! Hier is helaas geen sinterklaas, gelukkig ga ik het wel zaterdag vieren met de andere Nederlandse au pair.

Gisteren was een soort opening van de kerstmarkt/schaatsbaan in Oslo. Ook werden de lampjes in de grote kerstboom in Oslo aangedaan. Hier ben ik met een Iers meisje heen geweest. Ondanks de kou, was dit erg leuk en gezellig! Kerst komt er ook al aan.. Hier hebben ze de traditie om op elke zondag van advent een ster aan te doen en die voor de ramen te hangen. Hier in huis hebben we ook een grote Kerstman staan en nog meer versiersels, zo gezellig!

Laats kreeg ik de vraag van iemand of het niet saai is met een baby, die kan namelijk niet terug praten. Het is niet saai, het is makkelijk. Hij slaapt nog steeds de helft van de tijd waardoor ik tijdens het werk ook weer soort van vrije tijd heb. En omdat er hier schoonmakers het hele huis schoonmaken hoef ik ook heel weinig te doen in het huishouden. Dus eigenlijk heb ik het gewoon vet makkelijk. In mijn vrije tijd ben ik vooral bezig met Noors leren (wat echt super leuk is) of te skypen/facetime met Nederland.

Ik voel me zo uitgerust, echt heerlijk! Ik merk dat er een soort druk van je afvalt als je niet meer naar een school gaat en dat is best lekker voor een jaartje. Ik verveel me niet, ik heb geen heimwee en ook geen grote zorgen. De tijd vliegt voorbij, ik ben al over de helft :( Over twee weken komt Rosemijn een weekendje langs, met kerst mijn gezinnetje en wat heb ik hier zin in!! Erg leuk dat ik dan ook een deel van dit avontuur met hun kan delen!

God Jul & hilsen fra Norge!

Reacties

Reacties

jelmer witvoet

Hee ininieni

Super tof om te lezen , stiekem erg jaloers geniet er nog erg van meis , en niet alle verhalen hier vertellen .



Gods zegen en een super goeie laatste paar maandjes

Greetz jelmer

Rosemijn

Jaaa! Ik ben al aan het aftellen, heb er heel veel zin in!
Tot snel! Xx

Kees Matsinger

Wat fijn dat je zo geniet Nienke. Succes en alvast een fijne Sinterklaasviering!!

meredith

Hee nienke,

Hahah mijn beeld over opra zangeressen is nu ook veranderd en ik heb het nog niet eens in t echt gezien.Echt leuk om zo je verhalen te lezen en geniet nog even nu het nog kan! Super gaaf zoon ervaring natuurlijk!

Liefs Mer

Hilda

Weer genoten van je leuk geschreven blog! Wandelen....ja,ja maar nu uit eigen keus.

Willemijn

Nienkeee,

Wat leuk om je verhalen zo te horen via de blogs. Fijn om te horen dat je je zo op je gemak voelt daar. Geniet er nog van! En hopelijk skypen we snel nog een keertje!

xx

Hans

Hartstikke leuk om zo ook van je te horen; net even anders dan via face-time; en met zoveel herkenning en openheid komt je blog warm over.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!