nienkefreije.reismee.nl

Bruine kaas & Baby's

Een paar uur geleden liep ik het leslokaal binnen. Ik zag 7 Fillipijnse en 7 Duitse meisjes zitten. 'Jeg hetter Nienke' zei ik in het Noors, 'et jeg kommer fra Nederland.' Okee ik ben wel zwaar in de minderheid als enigste Nederlander, maar het was een erg leuke eerste avond noorse taalcursus!

Het weekend na het schrijven van mijn vorige blog ben ik meegeweest als vrijwilliger met CISV. Deze organisatie had een kamp georganiseerd voor noorse tieners. We gingen naar een cabin in het bos buiten Oslo. En wat was leuk! Rondom de cabin deden we allerlei spellen in het bos en 's avonds sloten we de dag af met het zingen van 'lullabies.' De spellen waren soms erg grappig en zorgde voor flink wat slappe lachen... De tieners hebben ons wat Noors geleerd waaronder ons eerste Noorse liedje!

Het weekend erna bestond uit: avondje naar de film, het bezoeken van het vigelandspark (dit is een bekend park in Oslo waar veel toeristen heen gaan) en het lopen midden in de nacht met een paardenmasker... Een andere Nederlandse au pair en ik hadden een foutje gemaakt want we wilden graag naar een feestje maar toen we er aan kwamen bleek het 21 + te zijn.. En ook dit zorgde voor een hele hele lange slappe lach..

Afgelopen weekend zijn we met 4 au pairs (1 tsjechische en 3 Nederlandse) naar 'Holmenkollen' geweest. Dit is een skischans waar ik ook 8 jaar geleden met m'n gezinnetje ben geweest. Verder hebben we ook lekker met elkaar gegeten en veel gekletst. Ik heb ook mijn eerste 'relax avondje' met een niet-au pair gehad :) Dit is een heel leuk Zuid-Afrikaans meisje met wie ik het goed kan vinden.

Zoals je misschien al door hebt zijn de weekenden altijd aardig vol en hartstikke leuk! Maar ook doordeweeks zit ik hier helemaal op mijn plekkie. De baby is nu 3 maanden oud en begint al echt een persoonlijkheid te krijgen. Ik vind het nog steeds heel leuk om op hem te passen, hij is een vrolijke lieve baby! Ook met het oudere jongetje gaat het steeds beter. Ik pas nu ook op als de ouders aan het koken zijn en meestal kan ik dan even spelen met het oudste jongetje waardoor ik een betere band met hem krijg. Wij praten dan meestal een soort Noors tegen elkaar maar dan in kindertaal. De ouders zijn ook heel aardig en voelen meer als vrienden dan als werkgevers. Ik heb het echt getroffen met dit gezin!

Het eetpatroon is hier wel anders; we hebben avondeten om 4 uur. Als we laat beginnen met werken, slaan we lunch over. Ik moet hier nog wel heel erg aan wennen. Ze eten hier ook bruine kaas, typisch Noors. Nou geef mij maar gewoon de echte Nederlandse kaas die is veel beter! Maar voor de rest is de periode van wennen nu wel bijna voorbij. Ik begin me hier thuis te voelen. De familie voelt als thuis, mijn kamer, de kinderen, de mensen die ik ontmoet en ook heel erg Noorwegen.

Afgelopen week lag mijn vader in het ziekenhuis en dan is het toch wel even lastig. Je wilt dan gewoon thuis zijn en daar helpen en je wilt ook met zekerheid zien dat het wel goed komt. Gelukkig heb je dan facetime, dat helpt wel een beetje (alles gaat gelukkig weer beter en hij is weer thuis). Ik had wel een paar dip-daagjes daardoor, maar ik denk dat dat eigenlijk ook niet heel raar is.

Ik heb van mijn gezin een gitaar te leen en er staat een piano in huis, dus qua muziek komt het helemaal goed! Het kostte wel even voordat ik ook echt durfde te zingen met een operazangeres in huis maar ook dat doe ik nu gewoon.

Ik zit hier erg op mijn plekje & ik geniet helemaal!

Nienke

Reacties

Reacties

Jan en Alie de Hoog

Hi Nienke,
Super leuk om je verhalen te lezen!
Fijn dat je je steeds meer op je gemak voelt.
Met dat zingen van jou zit het wel snor,
Dus galm maar lekker door het huis????
Maar één ding begrijpen we niet:
Je schrijft over de slappe lach, jij??? ????????????

Geniet met volle teugen van deze geweldige periode!

Groetjes,

Jan en Alie de Hoog

Eefke

Hoi Nienke,

Wat fijn dat je al zo je draai hebt gevonden in het mooie Noorwegen bij dit gezin. Leuk dat je ook allerlei contacten daar hebt.

Begrijpelijk dat je in een dip zat nadat je vader in het ziekenhuis terecht kwam. Maar gelukkig konden jullie skypen en is je vader weer thuis en maakt het naar omstandigheden goed.

Goed dat je daar ook lekker muziek maakt en hard zingt. Wie weet krijg je nog tips van de operazangeres/moeder. En bruine kaas zal je na een paar weken vast wel lekker gaan vinden.

Groeten,
Frans, Eefke, Jeanine en Rosalie

Willemijn van de Minkelis

Heee meid!

Wat een super verhaal weer! Leuk om te lezen dat je nu meer gewend bent en dat je al zoveel leuke dingen meemaakt met leuke mensen! Lastig dat je niet naar huis kon voor je vader, maar gelukkig gaat het beter nu. Nog veel succes en veel plezier. Geniet ervan!!! Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!