nienkefreije.reismee.nl

Eerste twee weken in Noorwegen!

Donderdagavond 1 oktober kwam ik aan in Oslo. Ik werd open ontvangen door de vader van het gezin. De moeder & kids sliepen al omdat het aardig laat was. De volgende ochtend heb ik kennis gemaakt met hun en zijn we Oslo in geweest. Oslo is een erg leuke stad; niet te groot en best gezellig. Ik woon niet in Oslo maar Naersnes. Dit is een klein dorpje een uur buiten Oslo. Het hele dorpje bestaat uit witte huizen en daardoor krijg je echt het gevoel van een stranddorpje. En dat is ook! Binnen 5 minuten kan ik op een prachtig strandje zijn & binnen 5 minuten ben ik in het bos :)

De eerste week bestond vooral veel uit het leren kennen van het gezin. De moeder is een opera zangeres en het is mijn werk om met haar mee te gaan naar de opera in Oslo en op de baby te passen. Zij wil namelijk graag borstvoeding blijven geven. De baby is echt zo schattig en lief. Soms ga ik even een rondje met hem buiten lopen en dan verandert de baby in een kleine ijsbeer om te zorgen dat hij warm blijft.

De eerste zondag heb ik gelijk al kennis gemaakt met twee andere Nederlandse au pairs. En afgelopen dinsdag zijn we met z'n drieën naar een ijshockeywedstrijd geweest. Dit was ook erg gezellig en leuk om te zien! En tja, ik ben hier misschien pas 2 weken maar ik ben ook al een weekendje weg geweest. Dit was een tripje naar 'Knivesdal.' Moeders had daar een optreden en ik mocht mee om op de baby te passen. We verbleven in een hotel met een prachtig uitzicht over de typische Noorse fjorden.

Na op de eerste zondag totaal aan de verkeerde kant van de stad te staan, lukte het de tweede zondag toch om naar 'Oslo international church' te gaan. Daar ontmoette ik een Amerikaanse vrouw en we hebben vervolgens gezellig met z'n tweeën een hapje gegeten. Ik hoop de komende maanden naar die kerk te blijven gaan.

Ondanks alle geweldige leuke nieuwe dingen is het soms ook wel 'even wennen'. In Nederland was ik gewend om meestal 's avonds een activiteit te hebben maar hier is dat nog niet. Het is een best groot contrast tussen het drukke leven in Nederland en het rustige leven in Noorwegen. Ik denk dat het heel goed is voor mij om ook dit mee te maken en ook van de rust proberen te genieten. Ik ga vaak een stukje wandelen en dan doet de natuur en frisse lucht erg goed! De natuur is hier zo geweldig mooi!

Vanaf volgende week donderdag start ik met een taalcursus Noors. Daar heb ik erg zin in & ik hoop daardoor wat beter te kunnen praten met het oudere jongetje (dat is nu nog erg lastig).

Ik vind dit avontuur nu al erg leuk en heb ook zin in hetgeen wat allemaal nog gaat komen. Vooral in de winter, het voelt hier nu nog als zomer met veel zon haha...

Tot snel!

Reacties

Reacties

Roland en Petra Giojsen

Hey Nienke,

Wat leuk je verhalen te lezen. Geniet van de rust daar en hopelijk vind je inderdaad daar je plaatsje in de internationale kerk waar je over spreekt. Je boft maar met deze mogelijkheid om zoveel te zien en leren van dat prachtige land. We wensen je van harte Gods rijke zegen in je werk en avonturen daar!
Groetjes,
Petra en Roland Gijsen

Hilda

Heel mooi en eerlijk hoe je je eerste weken omschrijft. Wat een omschakeling na enorm drukke jaren deze rust. Ik wens je toe dat deze rust en indrukken je weer nieuwe mogelijkheden doen ontdekken.

Renske, Annouck, Demi, Roos, Anteun en Gijs

Heeey Nienke,

Wij komen net van de musical van school. Jammer dat je daar niet bij kon zijn!! We missen je echt heeeeeeeeeeeeelll erg!!!! We zijn allemaal zoooh blij om te horen dat je het naar je zin hebt daar. Ik bwn nog steeds van mening dat je niet meer terug komt haha. Maar dat moet wel want de groep is niks zonder jou!!! We spreken je sws snel weer maar voor nu heeeeeel veel plezier de komende tijd en blijf schrijven want dit was echt een mooi verhaal!!! We zien je snel weer!!! Gr. Je vriendjes xxx

Eefke

Hoi Nienke,


Wat leuk om je ervaringen te lezen. Wat bijzonder om in zo'n dorp in Noorwegen een tijdje te wonen.
En wat een totaal ander levensritme dan jij gewend bent! Waarschijnlijk kom je nu wel aan boeken lezen toe 's avonds...

Groeten van ons vieren,

Eefke

Annelise

Hey Nienke!!
Leuk om dit van jou te lezen zeg!
Ik ga proberen om je blogs te blijven volgen :) lijkt me leuk!
Fijn dat je het naar je zin hebt!
Groetjes Annelise

Erica

Ha die Nienke,
Wat een ontzettend leuk verhaal al van de eerste weken, fijn!!
Hoop dat het zich zo voortzet, dan gaat het helemaal goedkomen!
Geniet van de natuur, de rust, de nieuwe ontmoetingen en van alles wat er verder op je pad komt!!

XX Erica

Thekla

erg leuk om dit te lezen Nienkie! Nog een hele fijne tijd toegewenst van ons alle 5 :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!